logo

شماره پشتیبانی :85524-021

برترین لوگوی خطوط هوایی جهان، متعلق به هواپیمایی ملی ایران « هما »

به تازگی آژانس خبری حمل و نقل هوایی « skift » اقدام به معرفی ۳۰ لوگوی برتر شرکت‌های هوایی دنیا کرده است . لوگوی هواپیمایی ملی ایران « هما » به عنوان برترین لوگوی شرکت‌های هوایی جهان انتخاب شده است. این آژانس خبری ، دلیل این انتخاب را جذابیت، سادگی و رسا بودن پیام در این لوگو عنوان نموده است .

95/8/26

شاهین گشت: «ادوارد تیگران زهرابیان» ، زاده 1318 در تهران است . وی معمار و طراحی ایرانی ارمنی تباراست. لوگوی هواپیمایی هما ، توسط « ادوارد زهرابیان » طراحی شده. چگونگی طراحی این لوگو و همچنین نام گذاری « هما » برای «هواپیمایی ملی ایران» را از زبان ایشان بخوانید.

shahin gasht

طراح برترین لوگوی شرکت‌های هوایی دنیا می‌گوید: در سال 1340 خورشیدی (1961 میلادی) با دیدن یک آگهی در روزنامه کیهان و اطلاعات که مربوط به یک مسابقه برای طراحی لوگوی شرکت هواپیمایی ایران ، که در آن زمان به تازگی تأسیس شده بود تصمیم به شرکت در این مسابقه گرفتم . در آن زمان حدود 21 سال سن داشتم و هنوز وارد دانشگاه نشده بودم و مشغول آماده کردن خودم برای شرکت در کنکور بودم.

تاریخ مسابقه خرداد ماه بود ، البته اعلام نتایج آن چند ماه طول کشید . مدتی پس از شرکت در مسابقه ، وقتی دیدم خبری از اعلام نتیجه مسابقه نیست، به شرکت هواپیمایی ملی ایران تلفن کردم و گفتم آقا چه خبر از مسابقه طراحی لوگو ؟ من در این مسابقه شرکت کردم . گفتند اسم شما چیست؟ گفتم « ادوارد زهرابیان» . گفتند تو برنده شده ای.

ادوارد زهرابیان می گوید وقتی طرح خود را برای شرکت در این مسابقه فرستاده ، در توضیح این آرم به این نکته هم اشاره کرده که اتفاقا حروف اول «هواپیمایی ملی ایران » مترادف با پرنده اساطیری ایران یعنی «هما» می شود. به این ترتیب با لوگوی طراحی شده توسط وی، نام «هما» نیز برای «هواپیمایی ملی ایران» برگزیده می شود.

هیأت داوران مسابقه طراحی لوگو که از اساتید دانشگاه هنرهای زیبای تهران آن زمان بودند، دلایل خودرا برای انتخاب لوگوی ادوارد زهرابیان ، سادگی و یکرنگی طرح بیان نمودند. پس از یک سال از تاریخی که ادوارد لوگوی خود را برای مسابقه ارسال کرد ، یعنی در سال 1341 ، سرلشکر خادمی که مدیرعامل « هواپیمایی ملی ایران » در آن زمان بوده ، با ارسال نامه ای رسمی به ادوارد زهرابیان از ثبت قانونی لوگوی طراحی شده توسط وی خبر می دهد.

استفاده از تندیس سرستون غول پیکر تخت جمشید برای ایده اصلی لوگوی « هما »:

shahin gasht

ادوارد زهرابیان در باره چگونگی ایده اصلی لوگوی هما میگوید : آن زمان به دنبال سوژه ای می گشتم که بتوانم طرح را براساس آن طراحی کنم. آن زمان زیاد سفر می کردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوز هم دارم . یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشید است که می تواند خمیرمایه و ایده اصلی این طرح باشد.

همچنین وقتی به کتابهای شرق شناسان غربی مثل گروپ و گیرشمن که از بازدیدهای آثار تاریخی در آن زمان نوشته بودند، رجوع کردم، دیدم آنها هم به این تندیس عظیم برخورد کرده بوند که روی سرستون های پاسارگاد یا همان تخت جمشید می تواند بار خیلی سنگینی را روی دوش خودش حمل کند.

سر این تندیس اساطیری ایران از یال اسب، گوش گاو و صورت عقاب تشکیل شده است. ادوارد زهرابیان ادامه می دهد : «شرکت هواپیمایی ملی ایران باید در هر پنج قاره دنیا به طور همزمان پرواز می کرد . این بهترین تداعی برای من بود. این که این لوگو باید بتواند بار سنگینی را روی دوش خود حمل کند. تمام اینها با هم برای من نوعی تداعی بود که بتوانم این لوگو را طراحی کنم و خوشبختانه نتیجه داد.»

ادوارد زهرابیان : لوگوی لوفت هانزا را می پسندم :

« ادوارد زهرابیان » همچنین نظر خود را درباره لوگوی دیگر ایرلاین های جهان گفته است: « اگر دقت کرده باشید ، لوگوی اکثر شرکت های هواپیمایی دنیا تا کنون دچار تغییر شده اند. یعنی احساس کرده اند که باید آن را به روز کنند. مثل ایرفرانس و ... اگر به آرم اکثر ایرلاین ها دقت کنید، می بینید که آنها را هرچندسال یکبار نو می کنند. یکی از دلایل این تغییر این است که این ایرلاین ها می بینند لوگوشان هنوز جای شایسته خود را پیدا نکرده است. تنها موردی که من می توانم به آن اشاره کنم، لوگوی لوفت هانزا است. لوگوی لوفت هانزا از روز اول تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. این نشان می دهد این لوگو جای خود را پیدا کرده است. »

shahin gasht

حدود 4 سال پیش در جشن چهل و هفتمین سال تأسیس ایران ایر ، از ادوارد زهرابیان به عنوان طراح لوگوی هما رسما تقدیر شد.

منبع: onlogo

pic847676210001

مقالات مرتبط


  • مجوز پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران با 10 شرط صادر شد

    این مجوز، برخی شرکت های هواپیمایی که پروازهای متعددی را به ایران انجام می دهند می توانند از هواپیماهای آمریکایی برای جا به جایی مسافران خود به ایران استفاده کنند. اما مجوز صادر شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر ورود هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران هیچ تأثیری روی قرارداد میان بوئینگ و ایران ایر نخواهد داشت.

  • سرعت قطار های هندی از هواپیماهای مسافربری بیشتر است

    شرکت آمریکایی HTT که در زمینه پیاده سازی این خط آهن با سرعت 1200 کیلومتر بر ساعت فعالیت می کند، قصد دارد مذاکراتی را با مقامات هندی برای اجرای این طرح در این کشور آغاز کند.

  • گورستان هواپیماهای جت در حومه بانکوک

    تعدادی هواپیمای جت ‏MD-82‎‏ که پیش تر متعلق به خطوط هوایی اورینت تای بود امروزه در بانکوک به یک جاذبه دیدنی تبدیل ‏شده اند ، در محلی که به آن قبرستان هواپیماها می گویند. هرچند در ابتدا قرار نبود این لاشه های هواپیما یا بهتر است بگوییم ‏هواپیماهای بازنشسته، بدین شکل بدون استفاده قرار بگیرند و هدف از جمع کردن آنها در این نقطه ایجاد یک کافه با تم هواپیما ‏بود که به نتیجه نرسید و این هواپیماها در این نقطه رها شدند. ‏‏‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏ ‏

  • مهمانداران هواپیمایی ملی تایلند با حجاب شدند + تصاویر

    نخستین پرواز شرکت هوایی ملی تایلند (تای ایرویز) به عنوان پنجاه و ششمین شرکت هوایی بین المللی وارد شده به ایران ساعت ۱۹ امروز شنبه ۱۰ مهر ماه در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به زمین نشست.

  • قانونی برای پرواز هواپیماهای کشوری

    در تاریخچه پیدایش سازمان هواپیمایی کشوری، درباره اولین پرواز این‌گونه نوشته شده است که در اواخر جنگ جهانی اول و در یكی از روزهای سال 1296 شمسی، اهالی تهران برای اولین بار هواپیمایی را مشاهده کردند

  • پیروزی ترامپ برای برجام و خرید هواپیماها خطری ندارد

    آمریکا تنها تصمیم گیرنده برای توافق هسته ای نیست و سرمایه داران آمریکایی به دنبال فروش هواپیما به ایران هستند.