logo

شماره پشتیبانی :85524-021

جاذبه‌های گردشگری تفریحی ایران نمی‌تواند تایلندی را جذب کند

تایلند سالانه مقصد سفر ۸۸ هزار ایرانی است. این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان سالانه کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ تایلندی به ایران سفر می‌کنند، اما به نظر می‌رسد موازنه گردشگری منفی بین دو کشور در حال بهبود است.

95/5/6

شاهین گشت: به گفته کارشناسان گردشگران مسلمان تایلندی علاقه بیشتری به سفر به ایران دارند و گردشگری مذهبی بیشترین جاذبه را برای تایلندی‌ها دارد. با این حال برخی دیگر از کارشناسان معتقدند بیشتر گردشگران تایلندی با هدف بازدید از جاذبه‌های فرهنگی ایران به کشور ما سفر می‌کنند. به گفته کارشناسان هزینه سفر به ایران گران‌تر از سفر به تایلند است. در سال جاری سفر گردشگران تایلندی به ایران ۱۸ درصد رشد داشته که پروازهای ارزان و مستقیم خطوط هوایی تایلند در این امر بسیار تاثیرگذار بوده است.

فروش ۳ هزار بلیت به مقصد تهران :

به‌تازگی «نادا بوراناسیری»، مدیر اجرایی «ایرآسیا ایکس» تایلند خبر از فروش بیش از ۳ هزار بلیت به مقصد تهران داده است. وی با اشاره به دایر بودن ۳ پرواز در هفته بین بانکوک و تهران، گفت: این آغازی برای حضور بلند مدت و همکاری تنگاتنگ با شریکان ایرانی در حوزه حمل‌ونقل هوایی است. مدیر اجرایی ایرآسیا تایلند برقراری پرواز مستقیم را رویدادی مهم برای دوکشور دانست و گفت: نتیجه یک‌سال تحقیق در نهایت به حضور بلند مدت در آسمان ایران ختم شد و افتخار ما سرویس دادن به مسافران ایرانی خواهد بود. به عقیده برخی کارشناسان گردشگری ایران مقصد مناسبی برای گردشگران زیارتی و مسلمانان تایلندی به شمار می‌رود. عماد عزتی، کارشناس صنعت گردشگری به صمت می‌گوید: بیشتر گردشگران تایلندی که به ایران سفر می‌کنند از مسلمانان این کشور هستند. اکنون بیش از ۴ هزار دانشجوی تایلندی هم در حوزه علمیه قم و مشهد مشغول تحصیل هستند.

او می‌افزاید: سفر دانشجویان تایلندی به ایران نیز می‌تواند در رشد گردشگری کشور و درآمدزایی موثر واقع شود.علاوه‌بر این گردشگران زیارتی که مسلمانان تایلندی هستند نیز علاقه‌مند سفر به ایران هستند. به عقیده عزتی جاذبه‌های گردشگری تفریحی ایران نمی‌تواند گردشگران تایلندی را جذب کند. وی با بیان اینکه روابط ایران و تایلند از دیرباز بسیار خوب بوده و دو کشور اکنون نیز ارتباط حسنه‌ای با یکدیگر دارند، اظهار می‌کند: از دوران صفویه ایران ارتباط نزدیکی با تایلند داشته و شیخ احمد قمی از فرستادگان حکومت صفویه به این کشور بوده و در دربار تایلند و نزد پادشاه وقت تایلند ارج و قرب بسیاری داشته است. از شیخ احمد قمی، قومی به نام بناک در تایلند به جا مانده است. این قمی از لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار موفق و مورد حمایت و احترام مردم تایلند هستند. این کارشناس گردشگری اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد قومی بناک جزو گردشگرانی باشند که علاقه‌مند سفر به ایران هستند. به عقید او تایلندی‌ها نخست به گردشگری مذهبی ایران، سپس گردشگری فرهنگی و در آخر به گردشگری طبیعی ایران تمایل دارند. عزتی درباره جذب تایلندی‌ها به ایران و ترغیب آنها به سفر به کشور تصریح می‌کند: تراز گردشگری ایران و تایلند به ضرر ایران است. سفر ۳ هزار گردشگر تایلندی به ایران رقم چندانی نیست اما جذب یکباره این تعداد از گردشگران پیشرفت خوبی است که می‌تواند از تاثیرات خط هوایی ایرآسیا باشد. این خط هوایی بلیت‌های خود را با قیمت ارزانی در اختیار مردم تایلند قرار می‌دهد و موجب شده افراد بیشتری به ایران سفر کنند.

او در ادامه می‌گوید: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های گردشگری حمل‌ونقل است؛ حمل‌ونقل ارزان قیمت گردشگران را ترغیب به سفر می‌کند چراکه ارزش پول ایران و تایلند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و سفر به ایران برای تایلندی‌ها سفری گران قیمت به شمار می‌رود. عزتی درباره روابط و تشابهات فرهنگی دو کشور اظهار می‌کند: ایران و تایلند ۷۰۰ کلمه مشترک با یکدیگر دارند. به عنوان نمونه تایلندی‌ها به کمربند می‌گویند پاکمر. این امر به واسطه حضور شیخ احمد قومی در تایلند است که فرهنگ ایرانی را به این کشور انتقال داده است. او تصریح می‌کند: به طور کلی ارسال گردشگر برای یک کشور مفید نیست چراکه موجب خروج ارز از کشور می‌شود اما جذب گردشگر برای اقتصاد کشورها مفید است. ممکن است ارسال گردشگران به دیگر کشورها منافعی برای آژانس‌های گردشگری و خطوط هوایی به همراه داشته باشد اما با هرگردشگری که به کشورهای خارجی می‌فرستیم دلارهای خود را از کشور خارج می‌کنیم. باید تلاش کنیم گردشگران خارجی جذب کشور ما شوند.

عزتی درباره شرایط مالی مردم تایلند و گردشگرفرست بودن این کشور عنوان می‌کند: شرایط مالی تایلندی‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند به ایران سفر کنند. او درباره راهکارهای جذب گردشگران تایلندی به ایران اظهار می‌کند: برگزاری تورهای مشترک و ترکیبی با تایلند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به عنوان نمونه می‌توانیم توری برای بازدید از جاذبه‌های مذهبی ایران و سپس سفر به کشوری که در فهرست سفر گردشگران تایلندی قرار دارد، برگزار کنیم.

افزایش گردشگران تایلندی:

به گفته کارشناسان گردشگری تایلند ایران می‌تواند با معرفی کشور خود به جذب گردشگران تایلندی بپردازد.هومر برقانی، نماینده گردشگری تایلند در خاورمیانه به صمت می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای پروازهای مستقیم ایران به تایلند و بالعکس انجام شده است. پروازهای هواپیمایی‌های ایرآسیا و هواپیمایی «تای ایرویز» که هواپیمایی‌های رسمی تایلند به شمار می‌روند از روز اول اکتبر آغاز خواهد شد و این ایرلاین‌ها به منظور جذب گردشگران تایلندی به ایران فعالیت‌هایی انجام داده‌اند.

او می‌افزاید: در سال جاری حجم گردشگران ورودی از تایلند به ایران ۱۸ درصد افزایش یافته و با توجه به گسترش روابط گردشگری دو کشور انتظار می‌رود میزان سفر تایلندی‌ها به ایران بیش از این افزایش یابد.برقانی با بیان اینکه به تازگی فعالیت‌های بسیاری در فضای مجازی برای جذب گردشگر از تایلند انجام شده و خبرنگاران گردشگری این کشور به ایران سفر کرده و ویدئوکلیپ‌هایی درباره ایران ساختند، عنوان می‌کند: گردشگران تایلندی که بیشتر علاقه به بازدید از ایران دارند هنرمندان و استادان دانشگاه هستند که ایران را مقصد مناسبی در زمینه گردشگری فرهنگی می‌شناسند. به عقیده او با اینکه رشد مناسبی در جذب گردشگران تایلندی داشتیم، هنوز موازنه گردشگری ایران و تایلند منفی است و آمار ایرانی‌هایی که از تایلند بازدید می‌کنند بسیار بیشتر از تایلندی‌هایی است که به ایران می‌آیند. وی اظهار می‌کند: در سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۸ هزار نفر از ایرانیان به تایلند سفر کردند و سفر گردشگران تایلندی به ایران ۱۸درصد رشد داشته اما آمار دقیقی از تعداد آنها در دست نیست. برقانی درباره درآمدزایی گردشگران دو کشور برای هم اظهار می‌کند: هرگردشگر ایرانی که به تایلند سفر می‌کند به طور میانگین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار ارز از کشور خارج می‌کند؛. ضرب این عدد در ۸۸ هزار می‌تواند مشخص کند گردشگران ایرانی چه میزان درآمدزایی برای تایلند دارند. سفر به ایران گران‌تر از سفر به تایلند است و هر تایلندی برای سفر به کشور ما ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار دلار هزینه می‌کند. او در ادامه می‌گوید: بسیاری می‌گویند سفر ایرانیان به خارج از کشور خروج ارز را به دنبال دارد اما از سویی دیگر سفر ایرانیان به خارج از کشور می‌تواند بخش‌های مختلف گردشگری کشور را درگیر کند. به عنوان نمونه هواپیمایی ماهان هر هفته ۶ پرواز مستقیم به بانکوک دارد و این امر موجب اشتغالزایی در ایران می‌شود. برقانی تصریح می‌کند: اکنون هواپیمایی ایرآسیا یک شرکت ایرانی را به عنوان نماینده خود انتخاب و نیروی انسانی زیادی را نیز استخدام کرده است.

آژانس‌های گردشگری ایران نیز اگر تورهای سفر بیشتری به خارج از کشور به فروش برسانند نیازمند نیروی انسانی بیشتری هستند که این امر به طور حتم روی اشتغالزایی تاثیرات مثبتی برجای خواهد گذاشت. اما نمی‌توان منکر این مسئله شد که گردشگری ورودی سود بیشتری به همراه دارد.او درباره درآمد گردشگری تایلند عنوان می‌کند: ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی تایلند از طریق گردشگری تامین می‌شود. سال گذشته ۳۰ میلیون گردشگر خارجی به تایلند سفر کرده‌اند.

باتوجه به زیرساخت‌هایی که تایلند برای گردشگری خود در نظر گرفته و برنامه جامع گردشگری که از سال ۱۹۷۶ میلادی تنظیم کرده و به عنوان یک برنامه ثابت و رو به رشد در حال اجرا است تایلند به هدف خود برای سال آینده که جذب ۳۴ میلیون گردشگر است خواهد رسید. برقانی می‌افزاید: بازاریابی نقش موثری در جذب بیشتر گردشگران ایفا می‌کند و جای بازاریابی در گردشگری ایران خالی است. گردشگری کشور حضور قوی برای بازاریابی در تایلند و جذب گردشگر از این کشور ندارد. نمی‌توان انتظار داشت گردشگران بدون هیچ اطلاعی کشوری را انتخاب کرده و به آنجا سفر کند. او درباره الگوی گردشگری تایلند برای ایران اظهار می‌کند: از الگوهایی که می‌توان از گردشگری تایلند گرفت ایجاد برنامه جامع گردشگری، بازاریابی، پرورش نیروهای متخصص و عزم جدی دولت و بخش خصوصی در این زمینه است.

به ازای ورود هرگردشگر خارجی به تایلند بخش خصوصی باید مبلغی را به دولت پرداخت کند که این مبلغ در وزارت گردشگری و ورزش تایلند ذخیره و برای بسترسازی اشتغالزایی و کارآفرینی در گردشگری هزینه می‌شود، این درحالی است که بخش خصوصی در ایران به ازای هر گردشگر خارجی ارز تشویقی دریافت می‌کند.

shahin gasht

صمت

pic750035210001

مقالات مرتبط