logo

شماره پشتیبانی :85524-021

علت وجود سوراخ روی شیشه های هواپیما!

96/03/25

بر روی هر شیشه ی هواپیما، یک سوراخ کوچک به منظور حفظ ایمنی مسافران تعبیه شده است.

زمانیکه ارتفاع هواپیما به 11 هزار متری از سطح دریا می رسد، در داخل کابین، فشار هوا باید به قدری باشد که مانع از پرتاب شدن مسافران به خارج از هواپیما شود. برای نگه داشتن این مقدار فشار در داخل کابین نباید هیچ شکاف یا حفره ایی در آن باشد. این در حالی است که بر روی هر شیشه ی هواپیما، یک سوراخ کوچک وجود دارد.

شاهین گشت

سه لایه بودن پنجره های هواپیما

پنجره های هواپیما از سه لایه تشکیل شده اند که اولین شیشه، شیشه‌ای است که می‌توان آن را لمس کرد و اثر انگشت روی آن به جا می‌ماند و به آن شیشه اول می‌گویند. شیشه میانی، شیشه‌ای است که سوراخ در آن تعبیه شده است و شیشه ی سوم، شیشه ایی است که وظیفه ی محافظت از مسافران در برابر اختلاف فشار با هوای بیرون را دارد.

با افزایش ارتفاع هواپیما، هوای خارج شیشه رقیق تر و فشار آن نیز کمتر می شود. در صورتیکه شیشه ها به درستی عمل کنند، مسافران نباید هیچ اختلاف فشاری را احساس کنند.

برای تنظیم فشار هوا "سوراخ تنفس" ، یا همان سوراخ های کوچک به عنوان دریچه های تنفسی عمل می کنند که به توازن فشار هوا بین کابین هواپیما و هوای بین صفحه خارجی و میانی پنجره ها کمک می کنند. این عمل این اطمینان را ایجاد می کند که نیروی کامل، ناشی از فشار هوا فقط بر روی صفحه خارجی هواپیما تاثیر می گذارد و به لایه میانی امکان می دهد در مواقع اضطراری عملکرد محافظتی خود را ایفا کند.

این سوراخ همچنین مانع از بخار کردن شیشه در اثر تفاوت دمای بین داخل و خارج کابین هواپیما می‌شود.

شاهین گشت