logo

شماره پشتیبانی :85524-021

عظیم ترین پل جهان در تنگه بسفر استانبول افتتاح شد

پل یاووز سلطان سلیم، عریض ترین پل جهان که در تنگه بسفر ساخته شد، با حضور تعداد زیادی از دولتمندان ترکیه، از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور و برخی رهبران جهان افتتاح شد.

95/6/7

شاهین گشت: سومین پل عظیم بر روی تنگه بسفر استانبول به نام سلطان یاووز سلیم توسط رئیس جمهور ترکیه و حضور شخصیت های بلند پایه داخلی و خارجی افتتاح شد. پل یاووز سلطان سلیم، عریض ترین پل جهان که در تنگه بسفر ساخته شد، با حضور تعداد زیادی از دولتمندان ترکیه، از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور و برخی رهبران جهان افتتاح شد.

در این مراسم همچنین اسماعیل قهرمان رئیس مجلس و بنعلی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه، حمد بن عیسی ال خلیفه پادشاه بحرین، باقر عزت‌ بگوویچ رئیس شورای ریاست جمهوری بسنی و هرزگوین، گئورگ ایوانوف، رئیس جمهور مقدونیه، مصطفی آکینجی، رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی، بوکو بوریسو نخست وزیر بلغارستان، شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب پاکستان، راسیم لیاییچ معاون نخست وزیر صربستان، دیمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست وزیر گرجستان و تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای خارجی نیز شرکت خواهند کرد. پل یاووز سلطان سلیم که در چارچوب پروژه احداث بزرگراه شمالی مرمره راه‌اندازی شده است، سومین مسیر اتصال بخش بزرگ آسیایی ترکیه به اروپا به شمار می رود.

این پل عریض‌ترین پل معلق جهان، سومین پل عظیم تنگه بُسفر در استانبول و دارای 10 باند تردد؛ شامل 8 باند برای خودروها و 2 باند برای قطار است. ارتفاع پایه‌های «سومین مروارید» استانبول 322 و عرض آن‌ 59 متر است. پایه سمت آسیایی پل در محله پویرازکوی منطقه بی‌کوز و پایه اروپایی آن در محله غریبچه منطقه ساری‌یر کلانشهر استانبول قرار دارد. ارتفاع پایه‌های سومین مروارید تنگه بسفر از سطح دریا 332 متر است. هر قسمت از اجزای سطح این پل 870 تن وزن دارد. طول پل کلا 2164 متر است که 1408 متر آن بر فراز آب قرار دارد. مچنین طولانی ترین پل جهان است که خط آهن از روی عبور می‌کند.

برای پروژه پل یاووز سلطان سلیم 3 میلیارد دلار هزینه شده و اجرای آن برعهده بخش خصوصی بوده است. بهره برداری از این پل باعث ایجاد سهولت در تردد خودروها و کاهش بار ترافیکی پروژه‌های بزرگ کانال استانبول و فرودگاه سوم استانبول خواهد شد. پیش‌بینی می شود از این پل جدید استانبول روزانه 135 هزار خودرو عبور کنند. تکمیل این پروژه باعث می شود سالانه در یک میلیارد و 785 میلیون دلار هزینه؛ شامل یک میلیارد و 450 میلیون دلار انرژی و 335 میلیون دلار نیروی کار صرفه جویی شود. هزینه عبور از این پل برای وسائل نقلیه‌ای که از بخش اروپایی استانبول به بخش آسیایی می‌روند، 9.9 لیر ترکیه برای خودروهای سبک 9.90 لیره ترکی و 13.20 لیر ترکیه برای کامیون ها تعیین شده است، اما عبور از بخش آسیایی به بخش اروپایی مجانی است. نرخ تردد از بزرگراه و مسیرهای مربوط به پل مذکور همچنین برای هر کیلومتر، 8 سنت مشخص شده و تا دوم ژانویه 2017 ثابت خواهد بود. عبور از این پل که به منظور حل مشکل ترافیک و تردد آسان بین بخش آسیایی و اروپایی استانبول طی 27 ماه ساخته شده است، برای وسائل نقلیه سنگین اجباری خواهد بود. ‏

shahin gasht

shahin gasht

shahin gasht

shahin gasht

shahin gasht

عصر ایران

pic861035210001

تورهای مرتبط


مقالات مرتبط


    لغو ممنوعیت تورهای گردشگری ترکیه تا لغو روادید ارمنستان - ایران

    سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با صدور اطلاعیه‌ای، ممنوعیت سفر گردشگران ایرانی به ترکیه را لغو کرد.به دنبال لغو ممنوعیت سفر گردشگران ایرانی به ترکیه از سوی وزارت خارجه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

    چه کسی خسارت های میلیاردی لغو تورهای گردشگری ترکیه را می دهد؟

    در پی عادی شدن روابط گردشگری ایران و ترکیه، طرفین برای تعریف ساز و کاری به منظور استیفای خسارات وارد شده به بخش خصوصی گردشگری ایران توافق کردند.

    خدمات رسانی ضعیف گردشگری ترکیه به گردشگران ایرانی

    خدمات ضعیف بخش گردشگری ترکیه به گردشگران ایرانی از مدت‌ها پیش موضوع اعتراض بسیاری از ایرانی‌هایی بود که ترکیه را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کردند.هواپيمايي تركيه از مدت‌ها پيش فرودگاه‌هاي خارج از شهر را با هدف افزايش درآمد حمل‌ونقل از گردشگران ايراني، انتخاب كرده و مذاكره بر سر انتقال اين فرودگاه‌ها با طرف‌هاي ترك هنوز به نتيجه نرسيده است.