logo

شماره پشتیبانی :85524-021

گردشگری در برنامه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

نکته ای که همه نامزدهای ریاست جمهوری بر آن تأکید دارند، جذب گردشگران بین المللی و علاقمندان به حضور در ایران و توسعه گردشگری داخلی است.

شاهین گشت

شاهین گشت : منوچهر جهانیان عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس گردشگری در یادداشتی که با عنوان «گردشگری در برنامه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری» با ارائه چند پیشنهاد درباره ی الزام های گردشگری، نوشته است: «براساس اعلام نظر سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، امروزه گردشگری بین المللی 7 درصد تجارت جهانی را شامل می شود و نیز 10 درصد GDP و یک یازدهم کلیه مشاغل دنیا را در برمی گیرد و علیرغم چالش های موجود، گردشگری بین المللی در حال رشد روزافزون است و از این حیث می توان به اهمیت آن برای رشد اقتصادی، اجتماعی و ایجاد اشتغال در بسیاری از کشورها رو به رشد بوده است.

نکته ای که همه نامزدان محترم ریاست جمهوری در حال حاضر بر آن تأکید دارند، جذب گردشگران بین المللی و علاقمندان به حضور در ایران و توسعه گردشگری داخلی در راستای اهداف و برنامه فعالیت های اقتصادی برای ایجاد اشتغال، کارآفرینی، درآمدزایی و رونق اقتصادی است. سوای پرداختن به این مهم در مناظرات توسط برخی از نامزدهای محترم باید "پیشنهادات مشخص" که قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارند برای توسعه گردشگری که منافع آن به نفع اقتصاد مقاومتی و اشتغال باشد، ارائه شود تا این پیشنهادات در قالب برنامه محوری و کلیدی در رأس اولویت های منتخب جمهور و برگزیده ملت برای معرفی جاذبه های بی نظیر و کمتر شناخته شده میراث فرهنگی و گردشگری ایران در عرصه بین الملل مدنظر باشد.

در این خصوص پیشنهاد می شود؛ موارد ذیل در برنامه محوری توسعه فعالیت های گردشگری مورد توجه و در اولویت قرار گیرد:

تهیه و تدوین نقشه راه و طرح جامع ملی گردشگری ایران در عرصه داخلی و بین المللی.

برنامه ریزی برای به کارگیری نیروی انسانی ماهر، متخصص و آموزش دیده با توجه به این که در حال حاضر در مقاطع سه گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجویان در رشته های مختلف علوم گردشگری مشغول تحصیل اند و تعداد قابل توجهی نیز فارغ التحصیل شده اند، باید ازاین جوانان علاقمند با انگیزه و دانش آموخته درعلوم گردشگری درمناصب و مدیریت های حوزه گردشگری استفاده و به کار گیرند وهمچنین بهره مندی از حضور و همراهی اساتید، متخصصان، مدیران، کارشناسان لایق و شایسته و فعالان پرتلاش این صنعت در بخش های دولتی و خصوصی برای پیشبرد اهداف وبرنامه های توسعه فعالیت های گردشگری کشور.

اولویت بخشی به سفر و گردشگری در برنامه های فرادستی، سند چشم انداز و سایر برنامه های توسعه کشور.

حضور قوی و تأثیرگذار در عرصه تعاملات بین الملل در حوزه های سیاسی، اقتصادی وفرهنگی با محوریت گردشگری.

لزوم توجه جدی به ایجاد و راه اندازی رایزن گردشگری در سفارتخانه و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران با اولویت کشورهای بازار هدف گردشگری ایران.

ارائه خدمات و تسهیلات لازم برای سهولت و دسترسی آسان به منظور ورود و خروج گردشگران (در صورت لزوم لغو روادید با کشورهای بازار هدف) برای جذب گردشگران بین المللی.

بسترسازی برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز توسعه فعالیت های گردشگری در مناطق مختلف کشور، متناسب با توانمندی ها و ظرفیت های گونه های متنوع گردشگری در این مناطق.

توانمندسازی جوامع میزبان و محلی (در اقصی نقاط کشور) با هدف مشارکت و سهیم کردن آنان در برنامه ریزی ها و اجرای برنامه های توسعه فعالیت های گردشگری با تاکید بر برنامه ریزی توسعه پایدارگردشگری و سودبردن آنان از چرخه فعالیت گردشگری.

تنوع بخشی به مقاصد و مسیرهای شناخته شده و جدید گردشگری در کشور و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده و ناشناخته و معرفی جاذبه های پنهان گردشگری.

ایجاد و راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی گردشگری در کشور با هدف معرفی جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری و ارائه محصولات و خدمات، اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی درحوزه سفر و گردشگری.

بسترسازی برای واگذاری امور اجرایی و تصدی گری ها در راستای اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی به بخش های خصوصی، انجمن ها، تشکل های قانونی و سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری.

لزوم بهره گیری از نظرات و پشنهادات اساتید، متخصصان، صاحب نظران، اندیشمندان و دانشجویان رشته علوم گردشگری برای حضور قوی و تأثیرگذار در عرصه های ملی و بین المللی.»

منبع: ایسنا